طراحی فضا؛ طراحی رفتار
✅ هر سازمانی یه سری المان فرهنگی و هویتی برای خودش در نظر داره. مثلا:
- پیکسار میخواد شرکتی خلاق باشه.
- ایربیانبی میخواد مشتریمدار باشه.
- شب میخواد محیطی صمیمی داشته باشه.
⚙️ اما واقعیت اینه که اگه برای این خواستهها مکانیزم عملیاتی نداشته باشیم، تبدیل میشن به شعارهای قشنگ! یکی از مکانیزمهای کمتر مورد توجه، محیط فیزیکی کار یا همون دفتره. طراحی فضا میتونه رفتار، ارتباط و حتی احساس تعلق رو شکل بده.
🔍 چند مثال از شرکتهایی که از طراحی فضا به عنوان مکانیزم استفاده کردن:
🔸 پیکسار: استیو جابز وقتی دفتر جدید پیکسار رو طراحی میکرد، همه سرویسهای عمومی مثل کافه، چاپگر و حتی سرویس بهداشتی رو وسط ساختمان گذاشت. چرا؟ چون نیتش این بود که برخوردهای اتفاقی بین افراد از تیمهای مختلف بیشتر بشه. میخواست نوآوری از دل گفتوگوهای غیرمنتظره شکل بگیره.
🔸 ایربیانبی: تو دفتر ایربیانبی، تیمها اتاقهایی با تمهای واقعی از خونههای کاربران ایربیانبی دارن. یعنی هر تیم تو یه اتاق با دکور واقعی از توکیو، لیما یا نیویورک کار میکنه. نیت؟ حفظ ارتباط با تجربه کاربر و یادآوری دائمی اینکه هدف اصلیشون ایجاد حس تعلق در هر گوشه جهانه.
🔸 شب: تو شب، ساختن یه فضای صمیمی و ایجاد روابط انسانی یه هدف بوده. برای تحقق اینکار، دیواری از عکسای دورهمی در ورودی یکی از طبقات دفتر ساخته شد تا یادآور خاطرات خوبی باشه که کنار هم داشتیم. همچنین یه دیوار قدردانی با کارتهای متناسب با فرهنگ شب در دفتر قرار گرفت تا بهونهای باشه برای تشکر از همدیگه.
🧠 فضای دفتر یکی از ابزارهای دست سازمان و منابع انسانی برای یادآوری فرهنگ و نیات سازمان و تحریک رفتار مطلوبه. از اونجا که آدما موجوداتی بصری هستن، این ابزار قدرتمندیه که باید حتما براش برنامه داشته باشیم.
📌 شما هم در سازمانتون از این ابزار استفاده کردید؟ چه تجربهای دارید؟